Woonruimte

Wanneer woonruimte?

Woonruimte moet ‘zelfstandig onroerend goed’ zijn, bestemd om te wonen. Zo komt het in aanmerking voor huur. De eigenaar van woonruimte wordt/is verhuurder. Hij moet bij huur dan het genot verschaffen van de woonruimte. Dit moet volledig zijn. Anders kan de huurder een beroep op de gebrekenregeling.

Tegenprestatie

De huurder is verplicht als tegenprestatie een huurprijs te leveren. In de regel zal hij maandelijks de huur (prijs) betalen. Als de woonruimte gebreken heeft zoals een overstromende gootsteen of een lekkend dak, is de verhuurder verplicht deze te repareren.

Einde huurovereenkomst

Een huurovereenkomst kan door de huurder worden opgezegd. Een verhuurder kan de huurovereenkomst ook opzeggen. Als de huurder akkoord gaat, zal de huur (op korte termijn) eindigen. Gaat de huurder niet akkoord, zal de verhuurder naar de rechter om moeten stappen om de huur te beëindigen. Doorgaans zal de rechter de huur alleen eindigen als de huurder of langere tijd geen huur heeft betaald of als hij voor (ernstige) overlast zorgt. Overlast zal onder meer het geval zijn bij het exploiteren van een hennepkwekerij in de woonruimte. Als de verhuurder de woonruimte zelf dringend nodig heeft, kan de huur ook worden beëindigd.

Huur woonruimte & Trevi Advocaten

Trevi Advocaten kan een verhuurder helpen om voorwaarden en condities te scheppen waarbij alle partijen de meeste duidelijkheid hebben. Indien nodig, zal Trevi Advocaten dan de rechter inschakelen om het huurprobleem op te lossen.